מיתוג עסקי הוא שלב חשוב ולפעמים קריטי עבור כל עסק במיוחד אם מדובר בחברות ומותגים שמעוניינים לייצר תדמית חיובית וסקרנות הולכת וגדלה מצד הלקוחות סביב השירותים והמוצרים שהם מציעים.
לעיתים בעלי עסקים נוטים להתבלבל ולחשוב שמיתוג מסתכם ביצירת לוגו לחברה וכרטיסי ביקור. מיתוג הוא תהליך אסטרטגי הכרוך בחשיבה עמוקה שבסופה משתקפים מכלול הערכים, האמונות והמסרים של המותג החוצה כלפי העולם והלקוחות.
המגזר העסקי רווי בתחרות של עסקים המציעים שירותים זהים ומוצרים דומים המתחרים על תשומת ליבם של אותם הלקוחות. מיתוג נכון יכול לשנות את התמונה ולסייע ביצירת ייחודיות ובידול עסקי באופן כזה שיבליט את העסק מעל שאר המתחרים.
רגע לפני שאתם בוחרים את המיתוג המתאים ביותר לעסק ולתחום העיסוק שלכם, חשוב לבצע מספר שלבים שיסייעו לכם להשיג מיתוג מדויק ונכון יותר:
קהל היעד
הגדרת קהלי היעד שאליהם פונה המותג. אפיון ופילוח קהלי היעד השונים על פי פרמטרים שונים: גיל? אזור מגורים? מקצוע/ תפקיד? ועוד פרטים שיסייעו לגבש פרופיל לקוח מדויק. להבין מהם הצרכים של הלקוח? מהם החששות והבעיות אתן הוא מתמודד? לאחר בדיקה מעמיקה ניתן יהיה להגדיר ולחלק את קהלי היעד לקבוצות ולהתאים מסרים, שירותים ומוצרים בהתאמה לכל אחת מהן.
בנוסף חשוב להשתמש בכלי הפידבק מהלקוחות שמציג תמונות מצב לגביי המקומות שניתן להשתפר בהם או לשנות.
מחקר מתחרים
הכרת השוק והמתחרים הפועלים בסביבה העסקית של המותג בצורה יסודית תאפשר לבדל את השירותים טוב יותר. בין הנקודות החשובות הם: בדיקת הצעת הערך שהם מציעים ללקוח ביחס למותג, השוואת עלויות ותמחור, מי הם המתחרים ומה מייחד אותם? מתי ובאיזה אופן הם מבצעים קידום מכירות? ועוד.
ערכים ואמונות
גיבוש הקונספט של המותג משלב את ערכים ואמונות יחד עם הסיפור של העסק. לכל מותג יש מספר ערכים ומערכת אמונות עליהם הוא מושתת אשר ילוו אותו לאורך הדרך. חשוב להתחיל את התהליך עם בירור הערכים הבסיסיים והפשוטים שהמותג מאמין או רוצה בהם ולהמשיך לעבר המורכבים יותר.
תדמית
התדמית של המותג היא מכלול של הפעולות המוזכרות למעלה. בשלב הזה ניתן לקחת את המסקנות שגובשו ולתרגם אותן לכדי שפה גרפית מאורגנת בעלת מסרים אחידים וברורים שיפגשו את הלקוח בכל הנקודות בהם הוא נמצא. חשוב לקבוע את אופי המסרים השווקים, שלילי או חיובי, מקצועי או הומוריסטי ולפיהם לקבוע את הקריאיטיב המתאים לפרסום ושווק המותג בקרב קהלי היעד.
עיצוב
בחירת עיצוב האלמנטים החזותיים שילוו את המותג הם חשובים מאוד. הלקוח לפני הכל פוגש את המראה של המותג ולכן הקפדה על הנראות היא קריטית. לכל צבע יש משמעות שונה ורגש מסוים המופעל כשהלקוח יפגוש אותו ולכן צריך לחקור ולברר מהם הרגשות שהמותג מבקש לעורר? ולנסות לבחון את הדברים מנקודת מבטו של הלקוח.
הנקודה החשובה ביותר היא ההסכמה של בעלי העסקים ותחושת השלמות עם המותג והערכים והתחושות המשתקפים ממנו. לא תמיד צריך להמציא את הגלגל מחדש אלא לחקור ולבחון כל הזמן את המותג ביחס למתחרים ואל מול הקהלים.